اطلاع از راهنمای نگهداری لباس پنبه ای یکی از موارد مهم پیش از خرید این جنس لباس است. لباس‌ پنبه‌ای که تحت عنوان لباس نخی هم شناخته می‌شود از الیاف گیاه پنبه تهیه می‌شوند. پنبه یکی از محبوب ترین الیاف برای تولید پارچه در جهان است، بافت طبیعی پنبه را می توان در انواع لباس ها استفاده کرد. پارچه‌های نخی و پنبه‌ای را همه جا می‌توانید ببینید از ملحفه‌های روی تخت گرفته تا تیشرت و پیراهن محبوب شما ممکن است از این جنس باشند، نگهداری از این پارچه به نسبت اهمیت و کاربرد آن مهم است. در این مقاله از فروشگاه جانان راهنمای نگهداری لباس پنبه ای را خواهید آموخت.

گیاه پنبه

گیاه شناسان معتقدند، که اصل پنبه را از آفریقا و بعضی از آنها هم از هند و چین دانسته‌اند و بر این باورند که این گیاه از آفریقا به هند و سپس به چین گسترش پیدا کرده است. هم اکنون پنبه در بیش از ۱۰۰ کشور جهان گسترش پیدا کرده و کشت می‌شود.

این گیاه از الیاف پرمصرف به شمار می‌آید و همچنین به دلیل داشتن ویژگی‌هایی مانند: استحکام، جذب رطوبت بالا و… کاربرد زیادی دارد. کشورهایی مانند: استرالیا، هندوستان، چین، پاکستان، ازبکستان و آمریکا از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان پنبه در دنیا هستند که هشتاد درصد پنبه توسط این کشورها تولید می‌شود. در واقع باکیفیت‌ترین و بهترین پنبه در جهان در کشور مصر و استرالیا است؛ همچنین بزرگ‌ترین واردکننده پنبه در دنیا، چین است.

نگهداری لباس پنبه ای

راهنمای نگهداری لباس پنبه ای

راهنمای نگهداری لباس پنبه ای

برای اینکه عمر لباسهای فررند دلبند شما بیشتر شود و نو بمانند نکاتی که باید در باره نگهداری لباسهای پنبه ای خالص در نظر داشته باشید:
۱_شستشو با آب سرد و در صورت نیاز حداکثر تا ۶۰ درجه سانتیگراد چون الیاف پنبه بادوام است، تا زمانی که دمای آب را ملایم و متوسط انتخاب کنید پارچه آسیبی نخواهد دید.
 اگر پارچه پنبه ای با آب سرد شسته نشود، ممکن است سایز و ابعاد آن کوچک شود. از این رو هنگام خرید لباس های نخی سایز لباس را کمی آزادتر انتخاب کنید تا علاوه بر احساس راحتی اگر آبرفت پارچه به خوبی گرفته نشده بود و اندازه آن تغییر کرد بتوانید همچنان از آن استفاده کنید.
2- شستشو تا جای ممکن با دست انجام شود. درصورت شستشوی با ماشین از گزینه delicate استفاده کنید. رعایت این نکات به حفظ ظاهر و دوام لباس‌های نخی منجر خواهد شد. پیش از اینکه لباس‌های پنبه‌ای را در ماشین لباسشویی بیندازید همیشه به برچسب آن‌ها دقت کنید، با اینکه جنس پنبه‌ شستشو است اما برخی از لباس‌ها یا تزئینات جانبی آن‌ ممکن است موادی داشته باشند که قابل شستشو نیستند. بنابراین حتماً به برچسب‌های روی لباس دقت کنید. اگر روی آن‌ها نوشته شده که لباس فقط باید به خشکشویی داده شود، نباید آن را داخل ماشین لباسشویی قرار دهید.
۳_  راهکار دیگری که می‌توان برای حفظ ظاهر لباسهای تمام نخ حین شتشو به کار بست، پشت و رو کردن این لباس‌هاست اگر نگران رنگ دادن لباس هستید دمای آب را حدود۳۰ درجه انتخاب کنید و از پودر یا مایع شوینده باکیفیت در دمای پایین استفاده کنید.
راهنمای نگهداری لباس
4- برای اتو کردن از قسمت پشت لباس استفاده کنید. برخی از پارچه‌های پنبه‌ای هنگام شستشو، بیش ‌از حد چروک می‌شوند و به اتو کردن نیاز دارند. برای اتو کردن این لباس‌ها درجه اتو را روی درجه حرارت متوسط تنظیم کنید . اگر نگران سوختن لباستان هستید می‌توانید پارچه‌ی دیگری را بین اتو و پارچه‌ پنبه‌ای قرار دهید. درجه حرارت بسیار بالا هنگام اتو کردن می‌تواند الیاف نخ را بسوزاند. سوختن پارچه‌ یا زرد شدن رنگ پارچه زمانی اتفاق می افتد که الیاف پارچه شروع به سوختن می‌کند. همچنین می‌توانید برای صاف کردن چروک‌های لباس پنبه‌ای از دستگاه بخار نیز استفاده کنید که لباس شما را یکدست و اتو کشیده نمیکند اما چروک‌های بزرگ آن برطرف می‌شود.
حالا که راهنمای نگهداری لباس پنبه ای را مطالعه نمودید میتوانید بهتر این دسته لباسها را انتخاب و نگهداری نمایید. فروشگاه جانان برای انتخاب درست شما در توضیحات محصولات ، جنس الیاف بکار رفته را توضیح داده است.